DOEN: Dilemmaspel - De Force

DOEN: Dilemmaspel

Opdracht

Dilemmaspel

Door het spelen van het DILEMMASPEL ervaren kinderen en jongeren aan de hand van dilemma’s wat er gebeurt in een groep als je moet kiezen. In deze opdracht drie verschillende manieren van aanpak om met je groep aan de slag te gaan. Succes!

Dilemma’s

Zet de hele groep in het midden van de klas.

Wijs observanten (2) aan en instrueer deze apart Lees een dilemma voor en laat de klas dan kiezen door naar links of rechts te lopen. Ga dan bevragen en laat ze elkaar proberen over te halen om over te lopen. Benadruk dat er geen goed of fout is maar dat het belangrijk is om te ervaren dat keuzes maken best moeilijk kan zijn en dat je hierover na moet kunnen denken.

Laat de groep steeds weer opnieuw starten vanuit de uitgangspositie midden in de klas.
Tip: Voor een actieve luisterhouding is ergens tegenaan leunen niet bevorderlijk.
Evalueer na alle dilemma’s met de gegevens van de observanten.

Instructies observanten:

– let op de manier hoe de leerlingen hun keuze maken (zelfstandig, met vriend(in) mee, met de meerderheid mee etc.
– welke technieken (argumenten, omkopen, slijmen, dwingen) worden gebruikt om elkaar over te halen.

Afsluiting

Nabespreken met de groep. Praat met elkaar en vraag: Wat vonden jullie van het spel? Is het lastig om eerlijk te zijn? Wie kijkt er nu anders tegen groepsdruk aan? Vat kort samen wat je gezien hebt en geef tips over hoe je met groepsdruk kunt omgaan.

Om er in te komen ga je eerst een paar onbelangrijke dilemma’s noemen.

quiz-time!

1. De leerlingen die met de fiets zijn gekomen gaan rechts staan.
2. Leerlingen die vanochtend thee hebben gedronken gaan links staan.
3. Als je wel eens je huiswerk niet maakt ga je rechts staan
4. Als je wel eens kleren aan hebt die je niet leuk vindt ga dan links staan.
5. Ga rechts staan als je je weleens verveelt
6. Ga links staan als je ouders meestal niet weten waar je na school bent.
7. Ga rechts staan als je weleens liegt tegen je ouders
8. Ga rechts staan als je het ok vindt om bij een grote winkel wat te stelen, ze hebben toch genoeg.
9. Ga links staan als je weleens iemand hebt gepest
10. Ga rechts staan als je je weleens eenzaam voelt
11. Ga rechts staan als je vindt dat je iemand mag slaan als hij/zij iets lelijks over je familie zegt
12. Ga links staan als je wel eens alcohol (houdende drank) hebt gedronken
13. Ga rechts staan als je weet bij wie je softdrugs kunt kopen
14. Ga links staan als je weleens iemand hebt buitengesloten
15. Ga rechts staan als je wel eens bent gevraagd om op de uitkijk te gaan staan
16. Ga links staan als je een vape hebt
17. Ga links staan als je die ook verkoopt
18. Ga rechts staan als je wel eens snus hebt geprobeerd
19. Ga links staan als iemand je weleens onder druk heeft gezet
20. Ga rechts staan als je wel eens door iemand bent geslagen
21. Ga links staan als je tijdens het spel niet altijd de waarheid hebt gezegd.

Zet de stap

Je kunt natuurlijk ook ‘zet de stap’ gebruiken en een mix van allerlei dilemma’s gebruiken. Ligt aan de groep die je voor je hebt.Bij deze vorm is de uitgangspositie aan één kant staan. Zoals bij over de streep.

– Zet de stap als je vandaag thee hebt gedronken/met de fiets naar school bent gekomen.
– Zet de stap als je wel eens gestolen hebt
– Zet de stap als je weleens hebt gerookt omdat anderen het aanboden of deden.
– Zet de stap als je weleens met een groepje bent omgegaan terwijl je het liever niet wilde
– Zet de stap als je wel eens jaloers bent op je vrienden
– Zet de stap als je wel eens gelogen hebt tegen je ouders
– Zet de stap als je veel volgers op social media hebt.
– Zet de stap als je het belangrijk dat je veel volgers hebt
– Zet de stap als je vaak nadenkt over wat je online wil zetten
– Zet de stap als je wel eens een dag na het op stap gaan gedacht hebt: dat had ik beter niet kunnen doen”
– Zet de stap als je soms druk voelt om het allemaal goed te doen
– Zet de stap als je vindt dat je leven te druk is en stress hebt daarvan
– Zet de stap als je wel eens hebt gedronken of een pilletje hebt gepakt omdat anderen dat aanboden
– Zet de stap als je wel eens gezien hebt dat iemand gepest werd, maar je niet ingegrepen hebt
– Zet de stap als er wel eens iets gebeurd is op school, waarvan je eigenlijk vond dat je dit moest melden, maar dit niet hebt gedaan, want je wil geen snitch zijn.
– Zet de stap als je je soms niet helemaal veilig voelt op school.
– Zet de stap als je tijdens het spel niet altijd de waarheid hebt gezegd.

Het Debat | stellingen

Tijdens ‘Het debat’ gaan de leerlingen met elkaar in gesprek en discussie. We gaan uit van vier stellingen. Bij elke stelling geven de leerlingen op aan of ze het eens of oneens zijn met de stelling en ze lichten hun antwoord kort toe. Daarna laat je de leerlingen, onder jouw begeleiding, met elkaar in debat gaan aan de hand van 1 of meerdere stellingen.

1. Erbij gestaan is mee gedaan, dus ook straf voor jou.
2. Eens een crimineel altijd een crimineel.
3. Stelen bij de Hema is minder erg dan van iemand persoonlijk stelen.
4. Wie in zijn jeugd crimineel is heeft een slechte opvoeding gehad.
5. Crimineel gedrag begint altijd onder invloed van vrienden.

Werkwijze

Tijdens het debat moeten de leerlingen zich aan een aantal regels houden. Neem deze vooraf met de leerlingen door.
• De leerkracht kiest één of meerdere stellingen uit. De stelling wordt hardop voorgelezen.
• De leerlingen die het eens zijn met de stelling gaan links van het klaslokaal zitten en de leerlingen die het oneens zijn gaan rechts van het klaslokaal zitten.
• De leerkracht is degene die het debat leidt.
• De leerlingen steken hun hand omhoog als ze iets willen zeggen.
• Iedereen laat elkaar uitpraten.
• Blijf respectvol naar elkaar.
• In een debat is het belangrijk met goede argumenten te komen.
• Op het einde van het debat vraagt de leerkracht of iemand door het debat een andere mening heeft gekregen. Die kan dan switchen van plek.

Download als PDF

Meer informatie of inhuren?
Vul onderstaand contact formulier in.

    Deel deze pagina